Zo maak je een goede indruk zonder een woord te zeggen
1. Zorg dat de andere persoon iets warm vast heeft
Dit onderzoek uit 2008, dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Science, is ondertussen een klassieker. De deelnemers aan de studie moesten foto's van onbekenden beoordelen, terwijl ze ofwel een kop warme koffie of een kop ijskoffie vasthielden. De deelnemers die de warme koffie vasthielden, waren positiever in hun beoordeling.
2. Kleed je stijlvol
Extraverte en egocentrische mensen geven een betere indruk, zo blijkt uit een Duitse studie uit 2011 die gepubliceerd werd in the European Journal of Personality. Volgens de deelnemers aan de studie kwam dat onder meer omdat extraverte mensen doorgaans "een modieuzer voorkomen" hebben.
3. Oog zelfverzekerd en energiek
Uit dezelfde Duitse studie bleek dat de snelheid waarmee mensen gebaren maken en de zelfverzekerdheid ervan een invloed heeft op hoe ze overkomen.
4. Kopieer de andere persoon
Probeer de lichaamstaal, de gebaren en de gezichtsuitdrukkingen van de tegenpartij na te bootsen. Onderzoekers noemen dat het kameleon-effect. Hoe meer je de tegenpartij nadoet, hoe groter de kans dat hij of zij een positieve indruk krijgt.
5. Breng meer tijd door in de buurt van de mensen waarop je indruk wil maken
Mensen houden van mensen die vertrouwd aanvoelen. Onderzoekers van de universiteit van Pittsburgh lieten vier vrouwen poseren tijdens de lessen psychologie. Wanneer de studenten achteraf foto's van de vier vrouwen moesten beoordelen, bleken ze een grotere affiniteit te hebben met de vrouwen die ze het vaakst in de les hadden gezien, ook al hadden ze er nooit mee gesproken.
6. Raak de andere aan
Verschillende studies hebben al aangetoond dat lichte aanrakingen een invloed hebben op de indruk die we nalaten. Zo bleek uit een experiment van de Universiteit van Mississippi dat obers die hun klanten bij het afrekenen kort aanraken, opvallend grotere fooien krijgen.
7. Glimlach
De gemakkelijkste strategie van allemaal: een glimlach doet wonderen. Dat blijkt onder meer uit een experiment van de Universiteit van Wyoming, waar studenten verschillende foto's van een onbekende vrouw moesten beoordelen. De foto's waarop ze glimlachte, werden het best beoordeeld, ongeacht andere factoren.