Lgbti+ leerlingen voelen zich onveilig op school

Zes lgbti+ leerlingen op de tien voelen zich onveilig op school vanwege hun seksuele oriëntatie. Dat blijkt uit een peiling van çavaria, de Vlaamse belangenverdediger van de lgbti+ gemeenschap. Die bepleit om het lgbti+ thema verplicht op te nemen in de leerplannen van het basis- en secundair onderwijs.

door
Belga, Redactie online
Leestijd 2 min.

De enquête peilt naar het schoolklimaat in het schooljaar 2021-2022, en volgt op een peiling vijf jaar geleden. Volgens de belangenorganisatie is de situatie voor lgbti+ leerlingen er niet op verbeterd.

Concreet blijkt dat 60,4% van de lgbti+ leerlingen zich onveilig voelt op school vanwege hun seksuele oriëntatie. Twee op de drie vermijden bepaalde plekken op school uit onveiligheid, bijvoorbeeld de speelplaats. Vier op de tien vermijden wel eens buitenschoolse activiteiten. Ongeveer een kwart van de leerlingen vermijdt naar school te gaan omwille van een onveiligheidsgevoel.

Zelfs leerkrachten

Bijna alle ondervraagden kregen al te maken met lgbti+ fobe opmerkingen. De helft zegt zelfs minstens een keer geconfronteerd te zijn met lgbti+ fobe opmerkingen van leerkrachten of ander schoolpersoneel. Acht leerlingen op de tien geven aan dat leerkrachten zelden tot nooit ingrijpen bij dergelijke opmerkingen.

De peiling bewijst volgens çavaria dan ook de nood aan een inclusief schoolklimaat. Onderwijskoepels dienen het lgbti+ thema expliciet op te nemen in hun leerplannen van het basis- en secundair onderwijs, zo bepleit de belangenorganisatie. «Daarbij is het de rol van de Vlaamse overheid dit verplicht te maken, hen daarin te blijven aanmoedigen en monitoren.»

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be