Gen Alpha: ontdek de opvolgers van Gen Z

Gen Z, move over, there’s a new generation in town: Generatie Alpha. Wie zijn ze, wat doen ze, en vooral, wat drijft hen? Metro zoekt het uit.

door
Silke Vandenbroeck
Leestijd 4 min.

Gen Z’ers zijn op dit moment de ‘coolste’ generatie; ze bepalen wat er hot en happening is, en cringen bij het idee dat Millennials rondlopen in een skinny jeans met een zijscheiding in het haar. Laten we trouwens hun gegronde afkeer voor de Boomers niet vergeten: ‘Ok Boomer’ werd een begrip dankzij Gen Z. Maar terwijl Gen Z langzaamaan de werkvloer opgaat en daar duidelijke grenzen stelt, groeit een geheel nieuwe generatie op: Generatie Alpha. En die komt met haar eigen pakketje kenmerken en uitdagingen.

Wie zijn ze?

Generatie Alpha zijn de kinderen van de Millennials, en de jongere brusjes (genderneutraal woord voor broers en zussen, nvdr.) van Gen Z. Wist je dat er van hen maar liefst 2,5 miljoen per week geboren worden? Op dit moment komen ze het meest ter wereld in India, China en Nigeria. De eerste Alpha werd geboren in 2010 en de laatste zal in 2024 geboren worden.

De term Gen Alpha werd in 2008 ingevoerd door de Australische onderzoeker Mark McCrindle. «In 2008 had ik in de gaten dat er een nieuwe generatie om de hoek loerde en dat die logischerwijze ook een naam nodig had», zo schrijft hij op zijn website. «Dit was enkele jaren na het orkaanseizoen van 2005 waarbij er zoveel stormen waren geweest dat de alfabetische namen opgebruikt waren en dat voor de benaming van een storm voor de eerste keer gebruik werd gemaakt van het Griekse alfabet in plaats van het Latijnse. Generaties X, Y en Z waren al toegekend, dus bedacht ik dat het logisch zou zijn om ook met het Griekse alfabet te beginnen, vandaar Generatie Alpha. Geen terugkeer naar het oude, maar de start van iets nieuws.» Na Gen Alpha zouden dus Gen Bèta, Gen Gamma en Gen Delta moeten volgen. «Maar dat is pas voor de tweede helft van de 21ste eeuw, we hebben nog tijd om te reflecteren over de labels», besluit McCrindle.

Wat doen ze?

Op dit moment nog niet heel veel, aangezien veel Gen Alpha’s nog baby’s of kleine kinderen zijn. Toch zien onderzoekers al enkele duidelijke verschillen met Gen Z. Het feit dat Gen Alpha’s nog kinderen zijn, betekent dat ze nog beïnvloed worden door hun ouders, de Millennials. Millennials hebben de neiging om alles te delen op sociale media, ook beeldmateriaal van hun kinderen. Dat wil zeggen dat Gen Alpha’s vanaf hun geboorte al online te vinden zijn. Dat is uniek. 2010 was trouwens het jaar dat de iPad gelanceerd werd, dat de wereld Instagram leerde kennen en dat we allemaal het woord ‘app’ in de mond begonnen te nemen. Meer dan eender welke andere generatie zijn de Gen Alpha’s verbonden met technologie en met elkaar. Vanaf hun kindertijd krijgen deze kinderen al te maken met virtuele klaslokalen, streamingdiensten en artificiële intelligentie; zoals AI-assistenten Alexa en Siri, alsook ChatGPT.

Gen Alpha is de eerste generatie die volledig in het nieuwe millennium wordt geboren. Terwijl de wereld voor eerdere generaties langzamerhand grenzeloos werd, is dat voor Gen Alpha gewoon al een feit: ze kunnen wanneer en hoe ze maar willen in contact komen met andere culturen. Alles is voor Gen Alpha’s al vanaf hun geboorte in een vingerknip beschikbaar. Gen Alpha wordt daarom ook wel de Global Generation genoemd. De wereld ligt aan hun voeten.

Wat drijft hen?

Gen Alpha’s groeien op in een complexe en onzekere tijd, zo zal COVID-19 zonder twijfel een grote impact hebben op de verdere ontwikkeling van deze generatie. Sommige onderzoekers verwijzen zelfs naar Gen Alpha als ‘Gen C’ of ‘Generatie COVID’. COVID-19 stimuleerde technische ontwikkelingen, zoals digitale communicatie. Gen Alpha’s hebben door de pandemie al meer tijd thuis doorgebracht bij hun ouders dan anders het geval zou zijn geweest. Velen gaan er verkeerdelijk vanuit dat Gen Alpha zich daardoor zou afsluiten van andere mensen, en dat ze enkel nog digitaal zullen communiceren, van thuis uit werken en robots gebruiken. Maar we hebben met z’n allen gemerkt dat digitale communicatie de echte variant niet kan overstijgen. Fysieke interactie blijft immers een zeer belangrijk element voor de mensheid. Dat zal niet anders zijn voor de Gen Alpha’s.

Dat Gen Alpha’s voor uitdagingen zullen komen te staan, is een understatement, denk maar aan de klimaatcrisis. Eén theorie stelt dat Gen Alpha’s wat conservatiever zullen worden, vooral als het om geld draait. Zo zullen sparen en jobzekerheid weer belangrijk worden. Eenmaal op de werkvloer zullen Gen Alpha’s opnieuw hard willen werken. «Als consumenten gedragen ze zich als hun grootouders, maar dan met crypto», aldus McCrindle. Gen Alpha’s zouden ook nog langer dan Gen Z en Millennials bij hun ouders blijven wonen.

«Gen Alpha’s zullen zaken meemaken die ongezien zijn voor eerdere generaties en zullen nog leven wanneer de 22ste eeuw van start gaat», zegt sociaal wetenschapper Ashley Fell. «Ze zullen meer keuzes krijgen als consumenten, wat ertoe leidt dat ze aankopen kunnen doen die in lijn liggen met hun waarden en normen. Maar er zal ook meer gendergelijkheid zijn. Veel Gen Alpha’s zullen nooit cash gebruiken, naar een traditionele stembus gaan of in het bezit zijn van een auto.»

De ouders van Gen Alpha’s geloven dat het wel goed zal komen met hun kroost. Zo zijn ouders van kinderen tussen 0 en 12 jaar van mening dat hun ‘kids’ meer tech-savvy (65%), intelligenter (54%) en creatiever (53%) zullen zijn en meer om het klimaat zullen geven (59%) dan eerdere generaties. Dat blijkt uit een onderzoek van Paramount Insights. Deze tweede theorie gelooft dat Gen Alpha’s een schitterende toekomst tegemoet gaan, ondanks financiële en klimatologische uitdagingen. De tijd zal het uitwijzen.

Beroemde Gen Alpha’s

2011 Harper Beckham

2012 Blue Ivy Carter

2013 North West

2013 Prins George

2015 Prinses Charlotte

2018 Stormi Webster

2018 Prins Louis B