Riemen vast: waarom we tijdens onze vakantievlucht meer en hevigere turbulentie kunnen verwachten
Een vliegtuig dat minutenlang agressief op en neer stuitert, koffers die boven je hoofd driftig tegen elkaar aanstoten en stevig vastgetrokken riemen. Hoewel het een normaal en meestal ongevaarlijk onderdeel van vliegen is, is turbulentie voor veel mensen een angstige ervaring. En als we onderzoekers mogen geloven zullen we ons moeten klaarmaken voor meer en hevigere turbulente vluchten, dankzij klimaatopwarming.
Turbulentie zal de komende jaren flink toenemen boven Europa, Noord-Amerika en het noordelijke deel van de Stille Oceaan, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Reading. Voornamelijk turbulentie die zich vormt in een wolkeloze lucht, Clear Air Turbulence (CAT), en onzichtbaar is voor de radar van vliegtuigen, zal vaker voorkomen.
Klimaatverandering is de boosdoener
Volgens de onderzoekers is de boosdoener achter de toename klimaatverandering. Naarmate de uitstoot van broeikasgassen toeneemt, stijgt ook de luchttemperatuur wereldwijd. De verschillende luchtstromen op aarde krijgen hierdoor onvoorspelbare patronen van warme en koude gebieden, waardoor de lucht hobbeliger wordt voor vliegtuigen.
Bill Duncan, onderzoeker bij de The Weather Company, zegt dat de afgelopen 20 jaar onze luchtstromen flink zijn veranderd. «De luchtstromen wiebelen veel meer, waardoor vliegtuigen serieus meer turbulentie ondervinden». Voor luchtvaartmaatschappijen zou dit meer slijtage aan vliegtuigen en hogere brandstofkosten kunnen betekenen als piloten vluchten omleiden om turbulentiegevoelige gebieden te vermijden.
Maar ook onze vliegtickets zullen duurder worden
Maar klimaatverandering zal mogelijk ook onze vliegtickets duurder maken. Onderzoekers van de Columbia University en NASA zeggen dat stijgende luchttemperaturen de draagkracht van vliegtuigen vermindert. Hierdoor kunnen toestellen minder passagiers meenemen, vooral op vliegvelden met een korte start- en landingsbaan.
Klimaatverandering verandert ook de snelheid van luchtstromen die lopen tussen Europa en Noord-Amerika. Vluchten van Amerikaanse naar Europese vliegvelden zullen hierdoor sneller gaan, maar omgekeerd juist langzamer. Dit resulteert volgens deskundigen over het algemeen in een hogere koolstofuitstoot en langere vluchten.
Paul Williams, een ‘frequent flyer’ en professor in de atmosferische wetenschappen aan de Universiteit van Reading, heeft een belangrijke tip voor passagier: «Draag tijdens een vlucht altijd je riem, ook als het seat belt-lampje uitstaat».
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be