HUH. Toblerone moet van logo veranderen door Zwitserse regel

Het bedrijf achter Toblerone ziet zich genoodzaakt het logo van de geliefde chocoladereep aan te passen: de iconische Zwitserse berg Matterhorn mag niet meer op de verpakking staan nu de productie van de reep deels buiten Zwitserland plaatsvindt.

door
Redactie Online
Leestijd 1 min.

De verpakking van Toblerone springt meteen in het oog: in de vorm van een driehoek, knalrode letters en een gele verpakking. Pal in het midden van die verpakking staat een afbeelding van de berg Matterhorn. Maar die verdwijnt dus. In de plaats komt een «algemene berg»:

Zwitserse symbolen

Vorig jaar maakte Mondolez International, het bedrijf dat Toblerone maakt, bekend dat een deel van de productie verhuist naar Bratislava, de hoofdstad van Slovakije. En daar wringt het schoentje: een Zwitserse wet uit 2017 verbiedt het gebruik van Zwitserse symbolen als melkproducten niet exclusief in Zwitserland worden gemaakt. Maar Mondolez International heeft geen spijt van de verhuis: «Hierdoor kunnen we beter inspelen op de toenemende vraag en een sterker merk maken van Toblerone.»

De eerste Tobleronereep kwam in de Zwitserse hoofdstad Bern op de markt in 1908.