Man die op vliegtuig verbrand raakte door gemorste koffie mag verhaal halen bij luchtvaartmaatschappij
Een passagier die verbrand raakte door een gemorste kan hete koffie, mag de ontoereikende verzorging van zijn verwondingen verhalen op luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines. Dat stelt het Europees Hof van Justitie in een nieuw arrest.
De persoon in kwestie, D.B., kreeg in december 2016 tijdens een vlucht van Tel Aviv naar Wenen een koffiekan over zich heen toen die van een serveerwagentje viel. Hij kreeg aan boord de eerste hulp toegediend, maar trok ruim twee jaar later naar de rechtbank omdat zijn brandwonden verergerd waren – volgens hem vanwege een gebrekkige eerste hulp.
Verjaringstermijn niet van toepassing
Luchtvaartmaatschappijen zijn gebonden door het internationaal verdrag van Montreal, dat passagiers recht op een schadevergoeding geeft binnen de twee jaar na een «ongeval». Maar omdat die termijn verstreken was, leek D.B. geen verhaal te kunnen halen bij Austrian Airlines.
Via een Oostenrijkse rechtbank kwam de zaak bij het Europees Hof van Justitie terecht. Dat heeft nu geoordeeld dat het omvallen van de koffiekan en de verslechtering van de toestand van de passagier in kwestie «in tijd en ruimte» met elkaar verbonden zijn, en dus één, uniek ongeval vormen. Daarom is de verjaringstermijn van twee jaar hier niet van toepassing.
Alles wat je echt wilt weten op Metrotime.be