Kan je binnenkort gewoon BeRealen op Instagram?

Een melding krijgen om binnen de twee minuten een foto te maken van wat je aan het doen bent, en die vervolgens doorsturen naar je vrienden. Het is het concept waar BeReal zo razend populair mee is geworden. Het is ook het concept waar Instagram nu mee wil uitpakken.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

Het is niet de eerste keer dat Instagram iets te nadrukkelijk afkijkt bij haar concurrenten. Wie herinnert zich nog de enorme golf van kritiek op het socialemediaplatform toen het na een laatste update net iets te veel leek van een gecommercialiseerde versie van TikTok? Of wanneer Instagram in navolging van Snapchat schaamteloos de filterfunctie overnam voor haar selfiecamera’s?

Nu heeft Instagram dus zijn blik laten vallen op het razend populaire BeReal. Daarmee post je een keer per dag een foto van wat je op dat moment aan het doen bent. Wanneer je de foto trekt, bepaalt de app zelf. Niet geheel onverwacht komt Instagram met een functie die daar heel sterk op lijkt: Candid Challenges.

Afkijken bij de concurrentie

De insteek is dus kort door de bocht compleet dezelfde. Je krijgt dagelijks een melding van Instagram waarbij je – volledig BeReal-gewijs – twee minuten krijgt om een foto te maken. Die wordt nadien geüpload als Story op jouw profiel, met een blauwe ring rond je foto. Je moet ook zelf eerst een Candid Challenge online zetten voor je die van anderen kan bekijken.

Dat Instagram zo sterk afkijkt bij haar concurrenten, is niet verwonderlijk. Zowel TikTok, Snapchat en nu BeReal blijven groeien, waardoor de foto-app van Meta niet achter kan blijven. In een hele reeks updates plukt Instagram dan ook bepaalde succesvolle features van haar concurrenten, om ze zelf licht aangepast uit te spelen.

Maar, zo zeggen experten, de nieuwe Candid Challenges zouden wel eens positief kunnen uitpakken voor Instagram. De nieuwe functie zou bijdragen aan de authenticiteit en echtheid van Instagram. Want laat ons eerlijk zijn, die waren de laatste tijd een beetje in het gedrang gekomen door de stortvloed aan gesponsorde content en betaalde samenwerkingen. Hopelijk brengen de Candid Challenges zoden aan de dijk.