Het moest ervan komen. ‘Game of Thrones’ was zo’n gigantisch fenomeen dat we vroeg of laat zouden terugkeren naar Westeros. ‘House of the Dragon’ is gebaseerd op een ander boek van George R.R. Martin en duikt in het verleden van de roemruchte familie drakenruiters Targaryen. Met in het centrum van de intriges twee jonge vrouwen: prinses Rhaenyra en haar hartsvriendin Alicent. Metro sprak met de beide actrices, Emma D’Arcy en Olivia Cooke.
‘House of the Dragon’ staat voor een grote opgave, want de serie moet op eigen benen staan terwijl de fans liefst hetzelfde willen als ‘Game of Thrones’. Hoe zien jullie die uitdaging?
Olivia Cooke: «Je herkent de wereld van deze serie meteen. Het is een terugkeer naar Westeros, maar dan drie eeuwen geleden. De fans van ‘Game of Thrones’ hebben ook gehoord over de Targaryens, de koninklijke familie die een bijna goddelijke status genoot. In ‘House of the Dragon’ zitten we op het hoogtepunt van hun macht. Dat is nieuw, maar de politieke spanningen en spelletjes en de strijd om de macht is door en door ‘Game of Thrones’.»
Emma D’Arcy: «Het is een nieuwe reeks en een nieuw verhaal. Maar een van de showrunners is wel Miguel Sapochnik, die enkele van de meest bekroonde en spectaculaire episodes van ‘Game of Thrones’ geregisseerd heeft. Hij kent dat universum als zijn broekzak en zorgt ervoor dat het allemaal samenhangt.»
Hoe bereid je je voor om personages te spelen die in zo’n fantastische wereld leven?
Cooke: «We kregen gelukkig veel tijd om ons in de personages te verdiepen. Samen met Miguel hebben we veel gepraat over wat die karakters drijft, wie ze zijn en wat ze voor elkaar betekenen. We kregen al in het najaar van 2020 te horen dat we de rol hadden, maar de opnames zijn pas in april 2021 van start gegaan. Dat gaf ons de tijd om te achterhalen wie Rhaenyra en Alicent echt zijn, de menselijke realiteit achter hoe ze door mannen beschreven werden in de geschiedenisboeken.»
Seksisme en gender zijn belangrijke thema’s in ‘House of the Dragon’. In het begin van de serie zien we dat de jonge Rhaenyra en Alicent zich gewoon neerleggen bij de macht van de mannen. Wat zorgt ervoor dat ze andere ideeën krijgen?
D’Arcy: «Kinderen kunnen niets anders dan de wereld aanvaarden waarin ze geboren worden. Met ouder worden begrijpt Rhaenyra, mijn personage, dat ze er wel degelijk voor kan kiezen om haar eigen pad te effenen. Die optie is lastiger maar niet onmogelijk.»
Cooke: «Alicent, het personage dat ik speel, is al vanaf haar geboorte een pion in een politiek spelletje. Ze moet haar vader Otto helpen om de politieke ladder te beklimmen. Maar op de duur krijgt ze door hoe pervers de relatie met haar vader is en hoe ze totaal gemanipuleerd wordt. En ze vraagt zich af of ze wel echt gelooft in het patriarchaat en de traditie. Of is dat de leugen die ze al van kindsbeen af heeft moeten slikken?»
Emma, jij bent non-binair. Put je daaruit inspiratie om Rhaenyra te spelen?
D’Arcy: «Ik weet niet of er een rechtstreeks verband is, maar het is wel zo dat Rhaenyra zich niet kan neerleggen bij de stempel die de wereld haar oplegt. Ze voelt zich verstikt en beperkt door het etiket ‘vrouw’ en ze weet heel goed hoeveel ruimte mannen krijgen. Daardoor heeft ze een scherp inzicht in de genderdynamiek. En ze wil de vrijheid die mannen genieten. Die thema’s interesseren me zelf ook.»
Wat onderschatten mensen bij een immense serie als deze?
D’Arcy: «Hoe uitputtend het is. Enkel en alleen al door hoe lang de opnames duren. We hebben bijna 11 maanden gedraaid. Bovendien is het een veeleisend verhaal. Er zaten weinig dagen bij waar ik enkel door een deur hoefde te stappen. Je hebt veel uithoudingsvermogen nodig voor een serie als deze.» (lacht)
Cooke: «Er zitten gigantische scènes in met talloze stunts en draken en 50 personages die elk een eigen naam hebben. Die scènes zijn soms 10 pagina’s lang, het duurt twee weken voor ze ingeblikt zijn, en van mij wordt dan verwacht dat ik voortdurend sta te huilen. (lacht) Noem dit maar een marathon. Niets kan je erop voorbereiden.»
‘Game of Thrones: House of the Dragon’ loopt vanaf maandag 22 augustus op Streamz.