REVIEW. ‘B*tch, she’s Madonna’: Queen of Pop laat zich door niets tegenhouden - 3,5/5
Dat Madonna ons ging laten wachten, stond in de sterren geschreven. Bij haar eerste shows in Londen verscheen ze een uur te laat en dat was in Antwerpen niet anders. De mededeling werd op boegeroep onthaald. Maar eens Bob The Dragqueen in het publiek verscheen, waren we die valse start snel vergeten.
Valse noten
Het mag een wonder heten dat de Queen of Pop momenteel op het podium staat. In juli belandde ze in het ziekenhuis waar ze in een kunstmatige coma werd gehouden nadat ze een bacteriële infectie had opgelopen. «I’m not feeling well», verklaarde ze tijdens haar optreden. En dat was er jammer genoeg een beetje aan te merken. Meteen bij het openingsnummer ‘Nothing Really Matters’ klonken er enkele valse noten en ondanks een catalogus vol hits miste het optreden wat schwung. Zo was er bij‘La Isla Bonita’ van toewijding geen sprake, werd ‘Don’t Cry For Me Argentina’ gereduceerd tot één zin en was het bijzonder jammer dat ‘Like A Virgin’ niet live gebracht werd, maar weggemoffeldstak in een eerbetoonfilmpje voor Michael Jackson.
Toch wist Madonna meerdere malen de gevoelige snaar te raken. De zangeres staat erom bekend op de barricades te staan voor de LGBTQIA+-community en dat kwam zeer mooi naar voren tijdens ‘In This Life’, een nummer over de tragische dood van twee vrienden, Martin Burgoyne – een vroegere huisgenoot van Madonna – en Christopher Flynn – haar dansleraar en mentor. De twee stierven aan aids. In het Sportpaleis kwamen schermen naar beneden waarop slachtoffers afgebeeld werden van de aidsepidemie. Het zorgde voor een waar kippenvelmoment. Ook nam Madonna – die een kniebrace droeg - de tijd om te reflecteren over haar recente gezondheidsproblemen. «Het was kantje boord. Ik ben zo dankbaar dat ik een tweede kans heb gekregen, niet iedereen krijgt die.»
Kniebrace
Het werd op een gegeven moment ook zeer heet en zwoel in het Sportpaleis, want naast haar activisme is Madonna niet vies van wat seks. Er werden blote borsten getoond (niet die van Madonna), er werd gemuild (wél door Madonna) en er werd lekker sexy gedanst. De dance moves van Madonna voelden wat stroef aan, maar met een kniebrace ben je nu eenmaal wat beperkter in je bewegingen. Het was mooi om te zien dat Madonna nog steeds haar seksualiteit omarmt, het is namelijk niet omdat je de 60 bent gepasseerd dat je een kuisheidsgordel moet dragen.
Madonna wordt vaak weggezet als bomma, maar hoor je iemand Mick Jagger bompa noemen? Het seksisme is nooit ver weg bij oudere vrouwelijke artiesten. De Queen of Pop is ondertussen 65, il faut le faire.
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be