Youtuber Acid krijgt boete van 80.000 euro omdat hij privéadres niet op sociale media deelt: «Ga ik niet betalen»

Youtuber en influencer Nathan Vandergunst, beter bekend onder de naam Acid, heeft een boete ontvangen van de Economische Inspectie omdat hij zijn privéadres niet op zijn sociale mediaprofielen vermeldt. Dat heeft de bekende Youtuber zondag zelf gemeld via sociale media. Hij is niet van plan om de boete te betalen: «Het adres van waaruit ik werk is mijn slaapkamer, dat ga ik niet delen.»

door
Belga/Redactie online
Leestijd 2 min.

Vandergunst liet via YouTube weten dat hij «voor de veiligheid van de mensen in dit huis» niet van plan is zijn adres te delen. Hij zegt ook de boete, die kan oplopen tot 80.000 euro, niet te betalen. «Misschien moet ik de federale overheidsdienst Economie aanklagen voor schending van de privacy?», stelde Vandergunst in zijn YouTube-video over de zaak.

«Het adres van waaruit ik werk is mijn slaapkamer. Waarom zou ik een studio gaan huren om dat van daar te gaan doen? Dat ben ik niet van plan. Mensen gaan denken dat dit betekent dat ik hiermee belastingen wil ontduiken. Ik betaal meer belastingen dan zij die al die commentaren op krantenartikels schrijven. Ik wil gewoon mijn privé-adres niet op YouTube, Twitter en Twitch zetten.»

Verschillende influencers kregen vorige zomer al een waarschuwing van de FOD Economie in de bus. Die wees hen erop dat ze hun adres en een ondernemingsnummer moeten vermelden op hun profielen op sociale media. Dat is immers verplicht voor iedereen die online reclame maakt en daarvoor betaald wordt. Wie dat niet doet, riskeert een boete. Die regelgeving is het gevolg van een Europese richtlijn.

Kritiek op maatregel

Voormalig staatssecretaris van Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) liet toen weten de bezorgdheden van influencers te delen. «Het kan niet de bedoeling zijn dat eender wie, en in het slechtste geval iemand met minder goede bedoelingen, influencers persoonlijk gaat benaderen», zei ze vorig jaar. Huidig staatssecretaris Alexia Bertrand heeft nog niet gereageerd.

Privacydeskundige Matthias Dobbelaere-Welvaert noemt de maatregel op X, het vroegere Twitter, «volstrekt belachelijk». «Dat influencers een zekere aansprakelijkheid horen te hebben, betwist niemand. Dat ze hun privéadres voor miljoenen volgers online moeten gooien, is daarentegen waanzin», schrijft hij.

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be